Monday, 24 September 2012

POLITIK NEGARA YANG CELARU, PEMILIH MESTI HATI-HATI



Gambar Hiasan


Kuasa besar menguasai dunia dalam segalanya. Ekonomi negara-negara kecil juga terpaksa berkembang mengikut acuannya. Tabung IMF yang diujudkan Bank Dunia untuk membantu negara miskin dan dunia ketiga tidak lebih dari perangkap untuk menundukkan negara-negara berkenaan dan mematuhi segala keinginan negara besar.

Atas nama demokrasi, sekatan ekonomi atas alasan politik juga berpilih-pilih. Atas nama kebebasan bersuara juga negara kecil sentiasa ditekan jika cuba menentang kehendak negara besar. Negara-negara Islam tidak terkecuali dari terpaksa tunduk kepada negara-negara berpengaruh terutama Amerika dan sekutunya serta Israel.

Kita juga jangan menganggap bahawa negara kita tidak cuba dipengaruhi oleh negara barat yang ingin menguasai dan menentukan halatuju seperti yang mereka inginkan. Kerana itu tidak mustahil adanya dana-dana asing yang datang mencurah-curah bagi menukar regim memerintah dan menaikkan pemimpin yang sedia tunduk kepada kehendaknya.

Kejatuhan Mesir dalam kebangkitan Arab Spring adalah usaha terancang yang ada kena mengena dengan kuasa besar untuk melemahkan negara-negara Islam. Mereka, terutamanya Amerika dengan panduan Israel sentiasa menentukan politik dan ekonomi dunia mengikut acuan dan kehendak mereka.

Dalam kes Osama Laden dan Saddam Hussein, mereka adalah hasil usaha Amerika. Mereka diangkat oleh Amerika dan dilatih oleh CIA bagi membantu Amerika dalam perang dinginnya dengan Soviet suatu ketika dahulu. Namun apabila mereka sudah tidak diperlukan lagi, mereka dimusnahkan dengan begitu sahaja, dengan cara yang sangat hina atas alasan demokrasi.

Justeru kita di Malaysia ini, harus lebih berhati-hati kerana tidak mustahil adanya pemimpin yang menjadi dalang kepada kuasa besar dan sanggup mengadai negara demia untuk berkuasa. Ada pemimpin itu cita-citanya hanyalah untuk menjadi Perdana Menteri, dengan sebarang cara sekalipun tanpa mengira akibatnya nanti.




1 comments:

Anonymous said...

bodo kau sape tah apa2 punya artikel buat malu jerantut je..bodo!

Post a comment

Popular posts

 

©2009 JERANTUT DAILY | by TNB