Friday 30 December 2011

JARINGAN MEDIA SOSIAL - PAHANGKU



PahangKu:
1. Pemimpin nombor 1 negara sangat menghargai jaringan media sosial dan menyedari kepentingannya.  Justeru itu tidak hairanlah apabila beliau aktif dengan jaringan media sosialnya seperti di tweeter, facebook serta blog. Bahkan beliau juga sering mengikuti pertemuan nyata bersama sahabat-sahabat mayanya.

2. Tidak lama dulu beliau adakan pertemuan dengan rakan facebooknya. Setelah itu beliau hadir bersama dalam pertemuan dengan blogger anjuran MYKMU dan diikuti dengan kehadiran beliau bersama 2000 pengamal media dodial di PWTC baru-baru ini.

3 Keungguhan PM menjuarai media sosial sangat ketara, namun kita tertanya-tanya bagaimana pula dengan para pemimpin UMNO lainnya? Bagaimana pemimpin UMNO diperingkat Negeri? Bahagian? dan Cawangan? Apakah mereka juga faham dan mengerti?

4. Tidak hairan jika masih ada antara mereka yang masih belum mengenali media sosial, namun yang menyedihkan apabila masih ada diantara mereka yang menganggap media sosial tidak membantu mereka secara langsung didalam mendekatkan mereka dengan rakyat dan tidak berupaya membantu mereka dalam sebarang pemilihan sebagai pemimpin.

5. Pada asasnya, kita sudah ada bala tentera, namun pemimpin kita masih takut dan enggan untuk turun memimpin dalam perjuangan.

KUALA LUMPUR - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menganggap tahun 2011, sebagai jalan meneroka penggunaan media sosial bagi merapatkan hubungannya dengan rakyat.

Penerokaan itu dimulakan pada awal tahun, apabila buat pertama kalinya, Najib menjemput orang ramai bertanya soalan melalui laman Twitter dan Facebook.

“Saya tidak menjangka menerima respons hebat, tetapi saya berjaya menjawab soalan diajukan, termasuklah yang pelik-pelik,” katanya ketika menyoroti peristiwa sepanjang 2011 pada entri terbaru bertajuk ‘Imbasan 2011’ dalam blog 1Malaysia, semalam.

Perdana Menteri berkata, pada bulan berikutnya, beliau mempelawa 600 rakan dalam talian minum bersama di Seri Perdana dalam program ‘Mari Berjumpa, Mari Berhubung’.

Sikapnya yang berani meneroka cara baru itu menyebabkan beliau menerima banyak undangan secara dalam talian untuk berhubung dengan golongan belia.

“Tidak lama selepas itu, saya dijemput melakukan Gotcha di radio oleh krew pagi Hitz.fm dan membuat penampilan pada rancangan pagi di Radio Era, Mix.fm dan Hot.fm,” katanya.

Berdasarkan pengalaman siber dikutipnya, Najib berkata, beliau memperkenalkan Meja Bulat 1Malaysia iaitu platform interaktif untuk rakyat Malaysia memberikan komen atau idea untuk memperbaiki kehidupan pada Jun.

Najib sendiri mengambil bahagian membincangkan topik berhubung belanjawan untuk pertumbuhan mampan.

Pada tahun ini juga, Najib turut memperkenalkan barangan rasmi 1Malaysia yang banyak diedarkan melalui kempen Barangan Rasmi 1Malaysia.

Kempen itu turut menjemput rakyat Malaysia menghantar foto Jalur Gemilang yang kemudian dimuatkan ke dalam Album 1Malaysia Jalur Gemilang di laman Flickr milik Perdana Menteri.

“2011 adalah tahun sungguh berwarna-warni bagi saya dan saya perlu mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih kepada semua rakyat Malaysia atas sokongan anda,” katanya.

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 

©2009 JERANTUT DAILY | by TNB