Wednesday 8 February 2012

EKONOMI : TRADISI MEMBELA RAKYAT



    UMNO Bahagian Jerantut melalui Pergerakan Wanita UMNO Bahagian yang dipimpinan oleh Pn. Norhelan Binti Mahmud dan Jawatankuasanya telah berjaya mengadakan kerjasama dengan  Majlis Pembangunan Wanita dan Keluarga dibawah program AZAM iaitu Akhiri Zaman Miskin.

      Menurut Hajjah Fadilah Salehudin, Setiausaha Pergerakan Wanita UMNO Jerantut telah mendapatkan bantuan peralatan seperti set mesin jahit, peralatan sejuk beku, mesin pembancuh kuih-muih dan peralatan catering kepada lebih 70 orang kumpulan pertama wanita yang ingin memulakan perniagaan dan mengembangkan perniagaan sedia ada.

         Semua sumbangan ini disampaikan oleh YBM Tan Sri Tengku Azlan Sultan Abu Bakar kepada peserta yang telah terpilih. Menurut Hajjah Fadillah lagi, ini merupakan kumpulan pertama dan program ini akan diteruskan untuk kumpulan seterusnya.

   Dengan sumbangan ini membuktikan kerajaan di bawah Barisan Nasional  sentiasa menitik beratkan kepada kemajuan wanita dan semua lapisan masyarakat bagi mengurangkan kadar kemiskinan negara dan meningkatkan pendapatan rakyat seperti mana yang digariskan dalam Plan Pembangunan Ekonomi Negara.

    Syabas kepada pergerakan Wanita UMNO Bahagian Jerantut yang membuktikan bahawa UMNO sentiasa menjadi juara di hati rakyat dalam pelbagai isu yang menitik beratkan kepada kemajuan rakyat secara tidak langsung menolak tohmahan pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab yang menuduh kerajaan dan UMNO tidak prihatin kepada rakyat.

    Konsep ini ibarat “memberi pancing kepada penangkap ikan untuk menangkap ikan bagi menyara hidup berbanding memberinya ikan untuk dimakan kerana ikan itu lambat laun akan habis dimakan tetapi pancing itu boleh digunakan seumur hidup untuk mencari rezeki”. Ini membuktikan keikhlasan kerajaan dalam membantu masyarakat untuk terus berjaya dan mengakhiri Zaman Miskin bukan sahaja dalam jangka pendek tetapi berterusan untuk jangka panjang.

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 

©2009 JERANTUT DAILY | by TNB